tirsdag 20. januar 2015

Kommunikasjonsmodellen



Kommunikasjonsmodellen er en modell laget for å beskrive en meddelesessituasjon. I hver situasjon der et budskap skal deles, kan en bruke kommunikasjonsmodellen for å beskrive det.

Sender – En sender er den som skal fragi seg budskapet. Vedkommende skal dele et budskap til noen andre.

Budskap – Budskapet er det som skal meddeles. Selve informasjonen.

Mottaker – Mottakeren er den eller det som mottar budskapet. For at kommunikasjonen skal være vellykket, må både mottakeren og senderen kjenne mediet.

Medie – Et medie er det senderen bruker for å formidle budskapet. Det kan for eksempel være en nettavis, en nyhetssendig, eller lignende. 

Det finnes forskjellige kategorier innenfor kommunikasjon. En har digitale medier, som kan være en datamaskin der en bruker den for å sende meldinger gjennom nettsider, eller til å ha videosamtaler med andre personer. Dersom en bruker et digitalt verktøy for å kommunisere, kalles det for digitale medier. 

Vi har også massemedier som tilsvarer at mottakeren er en stor masse. En stor menge mottakere som skal motta budskapet. Eksempler på dette er ofte avis. Senderen (magasinet, avisen eller det firmaet som skal dele et budskap formidler et budskap til en stor masse folk. Dersom en lager en liten avis og deler den med to venninner, er det ikke et massemedie. Massemedie blir brukt for å dele budskapet med innbyggere eller en stor gruppe. Budskapet sendes til folket, som er massen som gjør at det kan kalles massemedie. 


I denne fremstillingen av kommunikasjonsmodellen ser du hvordan massemediet påvirker utseendet fordi det er nødvendig at mengen av mottakere skal være stor for at det skal kalles massemedie. Du kan også sammenligne personlig kommunikasjon med massemedie for å se det store bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar